سطح اسید چرب آزاد سرمی، وضعیت ناشتای کودکان را تایید می کند

3 مه 2019- اطمینان از ناشتا بودن کودکان در هنگام خونگیری برای تشخیص ناهنجاری ها در هوموستازی گلوکز ضروری است. حال محققان استفاده از غلظت های اسید چرب آزاد (FFA) سرمی را بعنوان یک نشانگر مفید، برای تمایز وضعیت ناشتا یا غیرناشتا در کودکان بررسی کردند. طبق مطالعه ی منتشر شده در Pediatrics، بر اساس میزان غلظتهای اسید چرب آزادسرمی(FFA)  می توان از ناشتا بودن یا ناشتا نبودن کودکان آگاه شد.

دکتر Shavonne M. Collins و همکارانش از موسسه ملی بهداشت Eunice Kennedy Shriver  در بتسدا، مریلند، مقدار قند خون، انسولین و غلظت اسیدهای چرب آزادسرمی(FFA)  نمونه های 442 بیمار بستری(در حالت ناشتا) و 323 نمونه از خون گرفته شده برای آزمایش تحمل خوراکی گلوکز از کودکان دارای وزن سالم، دارای اضافه وزن و چاقی 5 تا 18 ساله که به دیابت مبتلا نبودند را با هم مقایسه کردند. محققان از مساحت زیر منحنی راک( receiver operating characteristic  curve analysis) یا آنالیز منحنی مشخصه ی عملکرد سیستم یا منحنی عملیاتی دریافت کننده (Receiver operating characteristic) که یک روش کمی ارزیابی است، برای شناسایی نقطه ی برش وضعیت nonfasting(غیرناشتا) استفاده کردند. در این مطالعه ی مقطعی، محققان به مقایسه ی میانگین FFA و درصد FFA کمتر از این نقطه ی برش، به عنوان تابعی از بستری (442 نفر) در مقابل سرپایی (442 نفر)، پرداختند.

محققان دریافتند که سطح زیر منحنی راک برای  FFA بمنظور شناسایی وضعیت غیر ناشتا،  به میزان قابل توجهی بهتر از سطح زیر منحنی برای گلوکز یا انسولین (0.998 ± 0.001 versus 0.850 ± 0.016 and 0.906 ± 0.011)است.

حساسیت و ویژگی برای وضعیت غیرناشتا(FFA <287 mEq/mL)به ترتیب 99.0 و 98.0 درصد بود. میانگین FFA برای بیماران سرپایی در مقایسه با بیماران بستری مورد مطالعه کمتر (7/17 ± 8/59 در مقابل 754.0 ± 17.7 mEq/mL) بود. با استفاده از نقطه ی برش اقتباس شده از منحنی ROC، تنها 1.6 درصد از مقادیر FFA متعلق به بیماران بستری ولی 9.7 درصد از مقادیر FFA متعلق به بیماران سرپایی با وضعیت غیرناشتا مطابقت داشتند(P < .001).

نویسندگان می گویند: پزشکان نمی توانند مطمئن شوند که همه اطفال غیر بستری که برای آزمایش خون ناشتا مراجعه می کنند، در وضعیت ناشتا هستند، بهمین دلیل استفاده از غلظت FFA <287 mEq / mL ممکن است به عنوان یک نقطه ی برش(افتراق) برای وضعیت غیرناشتا در کودکان مفید باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-05-serum-free-fatty-acid-fasting.html